Sauebonde med blondekant

Sauebonde med blondekant

torsdag 30. august 2012

Søker pastell-farga øremerker

 Som dere alle sikkert vet så må dyra merkes med Id- nr. Dette for å kunne si hvor dyret er født, hvem de stammer fra osv.
Veldig smart.
Men, det begynner å bli små ører på dyrene etterhvert.
Som bonde skal vi sette på vårt merke i begge ørene på dyret med det samme det er født. På den ene siden en liten elektronisk brikke, og på andre siden et plastmerke som bildet ovenfor.
 Men, kjøper du dyra av andre, skal fremdeles opphavsmerkene være på, og du skal i tillegg sette på et hvitt merke. Dette skal fortelle at dyret er kjøpt, og av hvem.
Så har du kåra væren din. Skal den i tillegg ha et lilla merke, og skulle du til alt overmål kjøpt dyret utenfor Norge, må du ha på et rosa øremerke...



Stakkar Lille My, av rasen Gammelnorsk spel. Ikke så store ørene, og skulle en eller annen finne på at vi må inn med mere merker som skal fortelle ett eller annet.
Foreslår jeg at det kanskje må begynne å prates om dyreveldferd først!
Det er rett og slett ikke plass til flere merker på sånne som Lille My.

Men tilbake til fargene på øre merkene.
Os id som lager merkene, har kjempefine produkter, men dessverre i standard farger. Rødt, blått, gult og grønt. Siden både lilla og rosa var opptatt, har jeg ikke noen spesielle farger å velge i.

I dag bruker jeg rødt i ørene på mine dyr, men jeg kunne tenkt meg en stilig pastell-farge.

Har henvendt meg til Os, men fikk ikke store forhåpningene om noen rosa ører hos meg....

Hvorfor kan vi ikke ha slike farger i Norsk landbruk? Er vi for mannsdominert eller?

1 kommentar:

  1. Heisann!

    Leter etter en oppskrift på muffins fra Tasha Tudor, har du en å dele?

    SvarSlett