Sauebonde med blondekant

Sauebonde med blondekant

tirsdag 24. januar 2012

Primula

 Solen stender i dag varmende stråler utover et isdekket landskap. Blå himmel, og stille sjø, og ikke minst varme gir meg en liten fornemmelse av vår. Var i den lokale blomsterbutikken i dag, og der hadde det kommet frem et stort stativ med frø. 


Har aldri vært noe flink til å planlegge våren med å så frø, men det hadde nok ikke vært dumt. Velger å kjøpe i stedet.
Men det er andre fristende ting i butikkene da. 
Blant annet så bugner det over av fargerike primula. 


Denne lille planten er ikke så veldig glad i å komme til meg... for jeg gjør et eller annet som den slett ikke liker.
Kort tid etter at den er kommet inn i mitt hus begynner bladene å falle sammen, og jeg blir sittende igjen med bare blader på stalk. 


Hørte en gang noe om at en måtte vanne riktig, men om det var å vanne oppi skålen, eller vanne rett oppi potten... ja det husker ikke jeg.

4 kommentarer:

  1. Du er ikke aleine om å kverke disse.
    Det gjør jeg også, tror det må være varmen i stua eller for mye /lite vann.
    Men vakre er de med sine skjønne farger.
    Det er foressten ikke Petunia, men Primula. :)

    SvarSlett
  2. Hei og tusen takk for at du sa i fra. Lynrask inne å rette opp tabben:-))

    SvarSlett
  3. Tror de skal vannes på skåla - men kjenner problemet:) Vi får tenke på dem som en bukett, nyte dem mens vi har dem og går de så går de....eller noe sånt:) Har holdt meg hard og ikke kjøpt nye blomster etter jul, men til helga skal det få komme noen fargeklatter inn her i Tølløvstua også:) Klem

    SvarSlett
  4. Samme hvor du vanner Anne, enten det er på skåla eller på jorda-hovedsaken er at den skal bli LITT tørr først...altså ikke for ofte/mye. MEN det aller viktigste er lys lys og atter lys, dvs dagslys = vindusplassering. Står den på et bord, blir det høyst som en bukett avskårne i holdbarhet..
    Det er dessuten for lite dagslys/kort dag i vinduskarmen også så tidlig på året, så de er kortvarig uansett. Jeg holder liv i planten etter blomstring, og planter de i blomsterbedet til våren. :)

    SvarSlett