Sauebonde med blondekant

Sauebonde med blondekant

fredag 15. mars 2013

Stille





Så kom snøen igjen.. Typisk vår, men at det om natten skal slå til med minusgrader under 10, innbiller jeg meg er uvanlig for mars å være. I alle fall så frøs vannet i fjøset igjen.

Nå er det altså nok!
Til neste vinter skal det legges varmekabler på vannrørene i fjøset. Nytter ikke å bære vann til 50 dyr.

En tur i vinterskogen bidrar til en helt spesiell følelse.
Å gå i dyp snø er trim. Selv om snøen er løs så blir det likevel tyngre å gå. Når en subber dypsnø mellom snøtunge grener blir alle lydene forsterket. Over hodet hører en av og til suset fra vinger, og små dunk i bakken når snø faller av grenene. Hjorten har tydeligvis kommet ned til lavlandet igjen. Tidligere i vinter stod den mye høyere. I følge eksperter så holdt den seg oppi fordi kulde og is hadde dekket ekrene.

I går så jeg ofte bakenden i hjort som stakk seg vekk da vi kom. Jeg nyter disse "førvårdagene"... Lamminga begynner 14. april og gleder meg til vårens vakreste eventyr.. Men det betyr også en travel tid med våronn og gjerding av nye beiteområder.
Derfor nyter jeg stillheten mens jeg kan.
Ha en fin dag.

3 kommentarer:

  1. Nydelige førvåstanker:) Ja vi har ei fin tid framover - ikke minst dere som har fjøs og dyr:) Har alltid tenkt at å slippe dyra ut om våren må være noe av det beste med å ha dyr:) Men; litt tidlig enda kanskje;) Jeg nyter at jeg slipper å tenke på "hagen" - godt med snø som dekker over rotet...he he:) Nyt sola:) Klem

    SvarSlett
  2. Å... så nydelig det bilde ditt var.

    Klart at du ikke kan gå og bære vann til 50 dyr, det går da ikke ann, så håper du slipper det flere ganger.

    Ha ei fin helg,Anne

    Lisbeth ;D

    SvarSlett
  3. Må bare innrømme at jeg ikke akkurat roper hurra for det siste snøfallet. Var veldig innstilt på vår nå, og synes veldig synd på trekkfuglene som er kommet tilbake til en kald tilværelse.

    SvarSlett