Sauebonde med blondekant

Sauebonde med blondekant

onsdag 6. februar 2013

Lykken er en grønnsakshage

Bilde lånt fra nettet
I fjor fikk jeg tak i palle-rammer, og plantet forskjellige grønnsaker, poteter, jordbær og urter i de fire kassene. Hadde stor glede av å tusle ut i hagen på sensommeren og utover høsten for å hente forskjellige ting som jeg brukte til matlaging.

Når jeg inviterte på grilling, så fikk gjestene selv være med av å plukke ingrediensene til salaten i hagen.

I fjor ble nok mer som ett test-år som grønnsaksdyrker for meg. Ble litt klabb og babb med enkelte ting. Blant annet så vil nok purre løken ha litt mer jord enn det han fikk. Og kruspersillen ville ha kassen for seg selv, mens timianen ble sur og gikk hen og døde.
Lykken var stor da jeg kunne tusle barbeint ut med en liten skål for å plukke røde jordbær som jeg serverte med vaniljesaus eller fløte. Knaske små gulerøtter og reddiker.
Dyppe rabarbra i sukker og kjenne hvordan ganen krympet seg av den sure smaken.

I år ser jeg for meg å utvide kjøkkenhagen. Og har allerede begynt å planlegge hva jeg skal ha i hagen min.
Ikke helt bestemt meg om jeg skal bevege meg litt utenfor de trygge rammene, og ta fatt på et større jordstykke?
Fine med disse rammene er at en har mer kontroll over ugress og (synes jeg) lettere å ha oversikt.

Og så bare det er nevnt... Jeg elsker lilla, men tror nok ikke lilla pallerammer vil gjøre seg her på gården.

;.)


1 kommentar: