Sauebonde med blondekant

Sauebonde med blondekant

mandag 22. oktober 2012

Fisketur fra svaberg



Du verden det er mange år siden jeg stod med en fiskestang og fisket fra et berg. Minnene jeg har stammer fra turer sammen med min far ved Vikavannet. Lyse sommernetter, myggen som surret og lyden av fisk som hoppet.
For en tid tilbake så kom jeg over tilbud på fiskestenger i en sportsbutikk. Med minnene om mygg og fiskevann i en av skuffene ble det handel. Stolt bar jeg min nye investering inn i bilen og kjørte hjem. Stort var øyeblikket da vidunderet skulle pakkes ut og.... settes sammen?? Ja, for stangen kom i mange søte deler.



Stangen ble delvis satt sammen før jeg måtte gi tapt, og sette investeringen litt til sides. Heldigvis kom folk med fiske kunnskap på besøk.. Og etter noen overbærende hoderistning over mine tapre forsøk på å sette sammen stangen (hvor vanskelig kan det være, tenker du) Vel, når du ikke har klepet i noen fiskestang på lengre tid så husker du ikke om ratt eller spole skulle snu opp eller ned og hvordan sette på snøret og krok.


Men det ordnet seg. Og en vakker høstdag grep jeg stangen og gikk ned til mitt rolige sted... Dit hvor jeg går med tanker og finner roen. Dette var på en slik stille og klar høstdag da du hører at en knappenål faller til gulvet og en mild vind stryker deg fjærlett over kinn fra sør. Sjøen låg så stille og blank. Bare å være der ga fred i sinnet.


For å oppsummere min første fisketur så ble det noe klabb og babb... Kasteferdighetene var ikke så mye å skryte av, men det ble bedre etter hvert. Jeg krøkte en liten torsk, en furu og mye tang. Men etterhvert begynte jeg å få taket på dette, og koste meg gløgg i hjel i solen som låg lavt på himmelen. Det fikk så våge seg at jeg stod å fisket mens det ble fjære og ikke en eneste fisk følte seg fristet av kroken min.


Følelsen av å være ute, og kjenne på stillheten er bare ubeskrivelig. Min tålmodige lille Lucy fulgte med på fisket en liten stund, men mistet raskt interessen, og sovnet i en liten grop i fjellet.
Middagen denne dagen ble ikke fisk, men jeg ble så mye rikere på opplevelse. Dessuten er det noe med å mestere noe og ta tilbake fortiden.
Ha en fin kveld.
Klem

1 kommentar:

  1. Ingenting er så deilig som og sitte ved sjøkanten eller vannkanten med en fiskestang i hånda og lytte til naturens symfoni :)

    Du kommer sikkert til og få masse deilig fisk, æ og mannen pleier og dra på fisketur sammen og det er så utrulig hærlig.

    Fine bilder ha en fin kveld, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett