Sauebonde med blondekant

Sauebonde med blondekant

tirsdag 12. juni 2012

Hjemmelaga te



Naturlig hushold, tilbake til naturen.. Selvhjelpen. Det synes jeg høres spennende ut ... Og som ledd i ny og bedre hverdag.... har jeg begynt å satse på egne produserte produkter. Nå må jeg skynde meg å si i fra at det blir veeeldig lenge til jeg hiver børssa på ryggen å fyker til fjells for å jakte middag, eller slakte et av mine søte lam.. (de sender jeg til slakteriet, og tar tilbake litt av kjøttet) Men har sådd og planta en del grønnsaker og nå har jeg kasta meg over andre nytelsesmidler:-)

Nylig var jeg å samlet råvarer som som skal tørkes og brukes til te.

Blåbærlyng

Bringebær



 Har lest til øyet har blitt stort og vått om hvilke fantastiske egenskaper, og muligheter en har med å bruke fra naturens spisskammers.

Jeg konkluderte med at jeg måtte holde ambisjonsnivået nede og ikke drepe den lille spiren av engasjement.




Derfor bestemte jeg meg for å begynne i det små. Har plukket to sorter som jeg vet jeg liker smaken av bærene fra. Buntet sammen kvistene og hengte dem opp på en mørk, og tørr plass. Her skal de henge en stund. Når de skal brukes skal de trekkes både lenge og vel i kokende vann... Så får vi se hvordan dette blir.
Ikke sikkert det vil bli smakende annet en varmt vann og gress:-)

Noen erfaringer?

3 kommentarer:

  1. Så flink du e, blir spennede, vi er alt for lite flink med og spise fra naturen, ha en fin dag, hilsen Lisbeth ;O)

    SvarSlett
  2. Dette blir helt sikkert bra:) Har prøvd noen slike prosjekter sjøl også, og det blir milde, fine smaker, sjølsagt helt annerledes enn svart te, men det skulle nå bare mangle;) Tvi tvi:) Klem

    SvarSlett
  3. Høres kjempespennende ut dette prosjektet. Sitter akkuat og drikker te selv, men den er ikke selvdyrket, men kjøpt på Kremmerhuset :)

    SvarSlett