Sauebonde med blondekant

Sauebonde med blondekant

torsdag 20. oktober 2011

Julesylte

Grisesylten er ferdig 

Mamma strør krydder  lag vis mellom flesk og kjøtt

Godt lag med både krydder og gelatinpulver 

Begynte og sluttet med å legge flesk i formene

Mamma renser kjøttet 

Familieribbe skåret i biter, står på ovnen å koker. Ca 2 timer.
Har altså begynt med juleforberedelser.... (mamma er her) Og hun har vist og undervist i hvordan jeg lager grisesylte. 
Må også vise dere hvordan vi lagde sylten. Og, jeg har prøvesmakt. Mmmmmmm, kjempegod.


Grisesylte (Oppskrift fra Rendalen)
6 kg grisekjøtt (vi brukte familieribbe)
4 ss salt
1 ss pepper
1 ss malt nellik
1 ss allehånde
1 ss ingefær.
Alt dette blandes sammen i en bolle
2 poser gelatinpulver.


Ribba stod til koking til kjøttet slapp beina. 
Vi la flesk og kjøtt lag vis. Begynte og slutta med fleskesvoren. Mellom hvert lag strødde vi på krydderblandingen og gelatinpulver.. 
Brukte brødformer. 
Formene ble satt i vannbad i stekeovnen på 200 c  i 1,5 time.


Deretter ble formene båret ned i kjeller, satt kjølig med press. Der stod de ett døgn.  
Nå ligger de i fryser og smekk på fingrene om vi smugsmaker før jul.
 :-)

4 kommentarer:

  1. Så kjempegodt ut:) Fikk lyst til å foreta den smugsmakingen du skrev om ja...... Ikke helt i julemodus her enda, men PLUTSELIG er følelsen der:)Klem

    SvarSlett
  2. Det ser så godt ut, Anne. Personlig liker jeg ikke julesylte, og det er vel fordi jeg ikke er noe særlig glad i svinekjøtt(spiser ikke svineribbe heller)...

    Her går det mer i lam, og pinnekjøtt. Jeg har kjøpt en halv villsau som jeg først mørnet kjøttet på, og nå ligger det i salt. Skal ligge til søndag/mandag ,og da blir det å henge fenalår og pinnekjøtt til tørk fram til jul. Og så skal jeg sy ruller av slagsiden og kjøttet fra halspartiet(i fjor ble det 5 ruller)..

    Så kjekt at du har besøk av mor di. Går det bra med helsa? Er du bedre?

    Ønsker deg en fin dag videre :)

    Klem fra Kari

    SvarSlett
  3. Det så faktisk godt ut :) Selv er jeg ikke noe særlig overbegeistret for julesylte, så den får du ha i fred for meg ;)
    Klæm

    SvarSlett