Sauebonde med blondekant

Sauebonde med blondekant

lørdag 20. juli 2013

Mer østrogen inn i landbruket

Landbruket er ikke lenger forbeholdt menn for heldigvis er det masse dyktige damer som i dag driver gård, enten alene eller sammen med mannen.
Nå er det ikke lenger et skjellsord å være bonde, og mange drømmer om det gode liv på landet. Kjempegreier. Jeg er opptatt av at kvinnelige bønder må bli mer synlig. Og vi må bli flinkere å sette vært preg på jordbruket.
I utgangspunktet ikke en stor sak, men jeg synes at mye av utstyret vi bønder bruker for å drive gården, og jorden er gørr kjedelige. Rødt, blått og grønt.

Jordnære og greie farger, men du og du så trist.

Kanskje et resultat av at at mye av landbruket er blitt formet av menn, og for menn.
Vi damer må kanskje ta inn over oss at vi flyttet ut av melkefjøsa og ut på karrièrestigen for en del år siden, og lot mennene pusle hjemme på gården.
I dag har landbruket i Norge en traktorpark mange av våre naboland kan misunne oss for.

Vi har et godt landbruk som er både er effektivt og bra, men jeg savner mer blonder og feminine former. Jeg savner utstyr som passer for damer og ikke minst kjeledresser som også passer til damer.

Vi skal ikke være så himla redd for å tørre å være jålete, bruke neglelakk og leppestift selv om vi skal spa talle, eller fli til kyrne.


Jeg vil ha glade feminine farger som jeg synes lyser opp dagen.

Jeg er en kvinne og bonde og jeg er stolt av å være begge deler.

Derfor har jeg nå lakkert rundballspydet i rosa. (første strøk)





1 kommentar:

  1. Herlig - snart blir det vel rosa fjøs også - eller?
    Rosa kjeledress høres i alle fall knæsjt ut:))) Klem fra inni dalen her...lite rosa å se på ekrene her i alle fall;)

    SvarSlett