Sauebonde med blondekant

Sauebonde med blondekant

fredag 28. februar 2014

Tid til ettertanke

Sitter å ser på forskjellige debatter rundt omkring på offentlige media, og blir fylt med tristhet over at bønder blir så ofte beskylt for å være delaktig i både utrydding av rovdyr og andre miljøulemper. Siste nå var at primærnæringene stod i bresjen for å skyte ned småfuglene... Slike beskyldinger blir for enkle.
Vet dere, jeg blir så utrolig lei meg når jeg leser slikt, og jeg synes det vitner om mobbing mot en spesiell gruppe i samfunnet.
Jeg må stille spørsmålet om det er ok å henge ut bønder, men ikke noen andre grupper uten å kunne dokumentere alle påstander som florerer, jeg bare spør? Heldigvis så har trenden for landbruket begynt å snu.
Takket være at det har vært fokusert på å leve i pakt med naturen... Nesten litt ironisk, ikke sant?

Helt enig i at vår fauna skal ha mangfold, og som økologiskskapbonde så har jeg stor tro på den økologiske runddansen.
Vi ser at fort at det blir galt når det blir for mye av noe, eller for lite.
Her hos meg så har jeg de siste årene lagt merke til at det har minka kraftig med sjøfugler... Vipe, skarv, ærfugler og til og med måken er det blitt mindre av..
Årsak er, tror jeg....havørn, og mink. Så klart kan det være andre ting som er medvirkende, men hovedsak så har det blitt for mye og for lite av forskjellige individ.
Mener at dette er virkningen av at det er for mye rovdyr av dette slaget... Eller?

Hilsen fra kjøkkenbordet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar