Sauebonde med blondekant

Sauebonde med blondekant

søndag 14. juli 2013

Høyet i hus


Med den sommeren vi har hatt så vil jeg betegne høyonna som en suksess, og et lite mirakel... Med ustabilt og vått vær hadde jeg bange anelser angående årets høy-avling. Rett etter at månen var ny, og det ble meldt om fint vær tok jeg sjangsen.... Det viste seg at det skulle regne nesten like mye som det var sol. Kjørte vender så vannet skvatt.
Men, jeg klarte altså å få til tørt høy på 40 mål.
.
Heldig heten i år var mye vind som tørket raskt opp gresset den siste dagen. Og stor takk til presser som raskt var på pletten og balla inn høy i siste liten.
Etter at høyet var sikra har det så og si regnet hver dag....


Jeg har fine og forholdsvis flate enger som slås, så det er ganske så greit å sitte i traktoren og fundere over livet, mens en kjører frem og tilbake.


Kjøpte meg "ny" høy-vender i fjor, og det er en super investering.
Tørker gresset på bakken, og kjører over med vender helst to ganger om dagen. Ikke så enkelt å rekke når jeg skal på jobb, men stort sett har det holdt med å kjøre en gang hos meg.
Jeg kan rett og slett ikke å hesje... Kunne godt tenke meg å lært, men synes at driftsmetoden med tørking på bakken er lettest for meg.


Jeg leier folk til å presse høyet i baller. Fungerer veldig godt. Høyet blir pakket inn i 12 lag med plast og på denne måten holder det seg like fint som om det skulle ligge i høy stålet på låven.
I og med at jeg er alene så er denne metoden det beste for meg. Kanskje ikke den billigste, men høyet kommer i alle fall raskt i hus.
Og det kan være viktig poeng på disse trakter med mye ustabilt vær.


Til slutt ett lite hjertesukk... Hvorfor er det så himla vanskelig å melde vær som en kan stole på... ?

Neste slått blir vanlig rundballer. (heldigvis)

1 kommentar:

  1. Heia Anne, føsrst må æ si at gården din ser veldig fin ut på headeren din, skikkelig flott gammelt hus, bor du virkelig aleine i det store fine huset ?? :)

    Slikt høy bruker vi også og kjøpe hos en bonde på innlandet, er virkelig spent på om han har fått tørrhøy der iår, for vi har jo hatt litt ruskevær her de siste ukene.

    Så bra at tørrhøyet ditt er i hus :)
    Syns du er kjempeflink som driver med dette aleine kvinnfolk :p

    Ha ei fin uke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett